1998:14

av Susann Torgerson

om rätten att välja församling

KMot 1998:14

Motioner om en rätt att friare välja vilken församling man vill tillhöra har vid ett antal tillfällen framlagts i kyrkomötet. Dessa har alla avvisats men med allt mindre majoritet.

Tiden arbetar för oss som önskar en förändring. I framtiden kommer det att vara lika självklart att få välja församling som att välja sjukhus, skola eller Röda korskrets. Frågan är inte om utan när friare regler för församlingstillhörighet kommer.

Att "droppen redan har börjat urholka stenen" och att kyrkans ledning inser att man arbetar under ålderdomligt restriktiva former märks i förslaget till ny kyrkoordning där det, i 32 kapitlet 9 §, föreslås att en förtroendevald i en församling i vissa fall skall kunna få behålla sitt uppdrag mandatperioden ut vid en flyttning.

Detta är dock en förändring som inte bör ske. Genom det förslaget som nu är ute på remiss vill man knäsätta en helt ny princip, nämligen den att skilja på rättigheter och skyldigheter. En person kan, om utredningens förslag bifalls, ha församlingsrättigheter på ett håll och sina skyldigheter på ett annat håll. Som t.ex. kyrkofullmäktig i utflyttningsförsamlingen kan han i flera år medverka till att rösta igenom en höjning av kyrkoavgiften i sin gamla församling och betala - den kanske lägre - kyrkoavgiften i den nya.

Jag är väl medveten om att det nu är för tidigt för kyrkomötet att fatta beslut i denna fråga. Men jag anar samtidigt att, när det slutliga förslaget till kyrkordning om ett knappt år ligger på kyrkomötets bord, då kommer det att vara för sent att göra något åt detta missförhållande eftersom det inte finns något annat utarbetat förslag att ta ställning till. Kyrkomötet bör därför redan nu vidga perspektivet till den större frågan, den om rätten till friare medlemskap i annan församling än den där man är folkbokförd. Om kyrkomötet inte nu motsätter sig detta utredningsförslag är risken stor att utredningens halvmesyr som också innebär att man vill ge en förmån till den lilla minoritet i Svenska kyrkan som har förtroendeuppdrag slinker igenom i hela det stora beslutsblocket nästa år. Det är självfallet klokare att redan nu begära att Centralstyrelsen utarbetar ett förslag som innebär en större frihet åt alla medlemmar att själva under vissa betingelser, som behöver utredas och diskuteras, få välja var de vill lägga sitt kyrkliga engagemang och sitt "tionde", kyrkoavgiften.

Med hänvisning till vad ovan anförts hemställer jag

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen utarbetar ett förslag som innebär att i kyrkoordningen ges rätt att under vissa angivna villkor få tillhöra en annan församling än den där personen är folkbokförd.

Stockholm den 17 juni 1998

Susann Torgerson